Friday, April 7, 2017

CATATAN DARI APRESIASI (Maisarah Saidi Sukri dan Kazz Kadri)





Maisarah Saidi Sukri
8hb Januari 2017














Pada suatu malam...Cuaca baik...mood baik...Pak Aris Aziz pula baru sampai, belum bukak lagi kotak pastel beliau..rezki dapat bertemu Pak aris, menjadi orang pertama malam tadi...duduk di bangku menjadi model live sketch...! 😂






















Selama ni hanya mengetip bibir (geram) melihat hasil arsiran Pak aris (goresan) melintasi scroll fb...mula mengikuti perjalanan seni Pak aris semenjak di tarik masuk oleh abg Taib Aur ke Galeri Seni Rupa fb (2011). (Aku rindu suasana ketika itu. Keras, sentap kat dalam tu, setel kat dalam tu. Kemudian lukis lagi.. kritikan membina dan memajukan diri.)

Pada orang lain mungkin biasa2 sahaja...tetapi pada aku, ia suatu sejarah yang tercatat malam tadi..pada awalnya ke sana kerana menemani incik Padilrock Padil ke Yes Centre...setelah selesai urusan, kami melewati jalan Bukit Bintang yang tidak pernah 'tidur'..dalam hati kami, Jika dapat bertemu mata dengan rakan pelukis dan Kak Gee Kucing serta Pak Aris.. alhamdulillah, boleh ngeteh..tak sangka incik Padil mencadangkan untuk duduk di bangku menjadi model live sketch malam tadi. Dia akan temankan, katanya. Terima kasih... 😉

Duduk menjadi model live sketch di tempat sebegini memerlukan aku sentiasa dalam posisi. Pak Aris membantu aku duduk dengan lebih relax agar tidak kaku hasil nya...ramai foreigners dan locals berdiri di belakang Pak Aris. Snap gambar, tak kurang juga merakam video aksi Pak Aris..

Ada yang sabar menanti. Sejak dari awal garisan, hingga lah tamat. Di akhiri dengan signature pengkarya, pertama kali untuk aku. Abaikan suara keterujaan aku.😂😉

Saksikanlah....





Kazz Kadri bersama Aris Aziz.
12hb Februari 2017· Kuala Terengganu, Terengganu 

·








Beliau seorang pelukis/seniman jalanan yang tersohor yang saya kagumi terutamanya kehebatan stroke beliau melukis potret.

Walaupun telah lama kenal beliau melalui fb bermula di Group Seni Rupa (GSR). Sebelumnya pernah melihat beliau melukis disatu sudut di Central Market pada tahun 1984 dan bersua muka untuk pertamakalinya ketika kunjungan beliau dengan rakan² PeRupa di Kuala Terengganu sempena Program Kembara Seni Di Pantai Timur Jun 2014, inilah pertamakali juga saya berkeyakinan untuk merakam wajah beliau...

Title: Idola Saya (Pak Aris Aziz)
Medium: Watercolor on Campap Pro Series
Size: A3 wide
Technique: Wet on wet & wet on dry
Date/Year: 12.1.2017Aris Aziz
12hb Februari ·2017



Kazz Kadri..
Terima Kasih meluangkan masa menulis melukis tentang Pak Aris.
Pak Aris sndiri tidak pernah berfikir ramai rakan rakan kita bukan saja melukis wajah saya, disamping itu menulis pula dan menyentuh tentang masa lalu bagaimana perjalanan saya dlm Dunia senilukis
Jesteru perjalanan sebagai pelukis dikalangan masyarakat sering diperhatikan oleh masyarakat itu juga, dalam pada itu jika ada tingkah laku pak Aris masa lalu dan kini kurang menyenangkan mana mana individu harap diampun..
Pak Aris merasa sgt bangga teramat sangat apabila Masyarakat khusus para pelukis memberi impak positif terhadap diri dan profesi pak aris dlm dunia senilukis kita...
Alhamdulillah ..muga Tuhan menerima dgn Barakah ...Allahuakbar..














No comments:

Post a Comment